Carports met zonnepanelen zijn de grote nieuwe ontwikkeling voor zonne-energie. Landelijke zonne-energieleverancier Enie.nl start met de verkoop en lease van de ZonneCarport en richt zich op kleine tot middelgrote parkeerterreinen. “Het is een een nieuwe oplossing waarmee we inspringen op een aantal grote ontwikkelingen”, zegt Patrick van der Meulen, oprichter en directeur van enie.nl. Écht groen laden én besparen, terwijl er wordt gewerkt en gewinkeld.

Met de energietransitie is ook de mobiliteitstransitie is in volle gang. De hoeveelheid elektrische auto’s in Nederland stijgt explosief. Op 31 juli telde Nederland er ruim 320 duizend, tegenover 275 duizend in december van 2020. Om al deze nieuwe elektrische auto’s te kunnen laden, zijn er veel laadpalen nodig die hun stroom uit een duurzame bron als zonnepanelen halen.

Uit recent onderzoek van CE Delft en Merosch in opdracht van de RVO blijkt dat 80 vierkante kilometer parkeerruimte geschikt is voor zonnecarports. Daarmee kan tussen de 8,1 en 9,6 terawattuur per jaar worden opgewekt. Al met al goed voor 25% van het doel die in het Klimaatakkoord is gesteld. Echter blijkt ook uit het onderzoek dat op dit moment slechts 1 procent van het landelijk potentieel is gerealiseerd.

Een decentrale en duurzame energie- en mobiliteitstransitie

“We geven op een slimme, degelijke en flexibele manier invulling aan de maatschappelijke veranderingen op gebied van verduurzaming en ruimtegebrek door juist in te zetten op de kleinere parkeerterreinen.” zegt Joost Visser, Business Developer voor de ZonneCarport. Ook alle kleine parkeerterreinen tellen snel op. Het kan op praktisch iedere parkeerplaats geplaatst worden. Bij een bedrijf kan de stroom van de ZonneCarport overdag worden benut op het terrein of in het pand van de eigenaar. Op deze manier is ook de belasting op het elektriciteitsnet minimaal.” Tevens zet een pandeigenaar een grote stap richting zijn energielabel C. Het minimale label waaraan per 2023 moet worden voldaan.

In het totaalontwerp van de constructie is rekening gehouden met de mogelijkheid tot demontage en de grondgebonden werkzaamheden zijn tot een minimum beperkt. Dat maakt dat de ZonneCarport makkelijk verplaatsbaar is, als bijvoorbeeld de inrichting van het terrein verandert, of wanneer het bedrijf naar een andere locatie verhuist.

“Rijden op stroom ZonneCarport ruim 80% goedkoper dan op benzine.”

Elektrisch rijden pas echt duurzaam met zonne-energie

Elke ZonneCarport kan gemakkelijk worden uitgerust met laadpalen. De zonne-energie die door de zonnepanelen wordt opgewekt, kan daardoor direct worden benut voor elektrisch laden. Elektrisch rijden met zonne-energie van een ZonneCarport is ruim 50% goedkoper dan rijden op grijze stroom en ruim 80% goedkoper dan rijden op benzine.

Bekijk hier de ZonneCarport-promofilm

Elektrisch rijden pas echt duurzaam met zonne-energie

Elke ZonneCarport kan gemakkelijk worden uitgerust met laadpalen. De zonne-energie die door de zonnepanelen wordt opgewekt, kan daardoor direct worden benut voor elektrisch laden. Elektrisch rijden met zonne-energie van een ZonneCarport is ruim 50% goedkoper dan rijden op grijze stroom en ruim 80% goedkoper dan rijden op benzine.

“Met een ZonneCarport behaal je optimaal rendement tegen minimale inspanning of investering.”

Voor kleine parkeerterreinen, vanaf tien parkeerplaatsen, kan al een constructie worden geplaatst die dankzij de zonnepanelen in de eigen stroombehoefte voorziet.” Van der Meulen: “Je kunt de ZonneCarport kopen, maar we bieden ook een lease-oplossing aan die op zijn minst kostendekkend is of zelfs een kostenbesparing op kan leveren. En wanneer je de teveel opgewekte energie verkoopt, is er zelfs sprake van een verdienmodel. Zo is het rendement optimaal en is de eigenaar klaar voor de toekomst, tegen minimale inspanning of investering.”

Lees hier meer over de ZonneCarport of vraag direct meer informatie aan.